Ergenlerde Depresyon

Depresyonun yetişkinliğe özgü bir bozukluk olduğu ve çocukların yetişkinler gibi depresyona girmeyecekleri düşünülebilir ancak, süt çocuğu dönemi de dâhil olmak üzere çocukluk çağının her döneminde depresyon görülebilir.

Çocuklarda depresyon, gerçekten önemli bir konudur. Ancak çoğu zaman anlaşılamamakta ve başka durumlarla karıştırılmaktadır. Gelişim dönemlerine göre hastalığın belirtileri de farklıdır.

Örneğin annesinden uzun süre ayrı kalmak zorunda kalan veya anne yerine bebeğe bakım veren kişiden ayrı kalma, gerekli ve yeterli şefkat ve ilgi verilmeyen ortamlarda yetişen bebeklerde içe kapanma, çevresine karşı ilgisizlik, huzursuzluk ve beslenme sorunları gibi depresyon belirtileri gözlenir.

Okul öncesi dönemi çocuklar da, baş ağrısı, karın ağrısı eklem ve kas ağrıları, bulantı ve kusma gibi bedensel belirtiler depresyona bağlı olabilir.

Ergenlik döneminde ise depresif bozukluklar, çoğunlukla "ergenlik krizi" ile karıştırılırlar.

Doğru ve vakitlice teşhis edilmesi gereken depresyon hali çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimleri yavaşlayacaktır. Depresif çocuklar yaşamı değersiz gereksiz ya da dayanılmaz bulabilirler. Sonunda bu düşünceyle çocuk intihar riski ve girişimi dahi oluşturabilir.

ERGENLERDE DEPRESYONUN NEDENLERİ

• Anne babadan birinin ölümü ya da çocuğun anne babadan uzun süre ayrı kalması ( Bu süre çocuğun yaşına göre değişir.)
  • Çocuk ve ailesi arasında sevgi ve ilgiyi engelleyici durumlar,
  • Çocuğa ölümcül ya da kronik hastalık tanısı koyulması ve hastalık süreci,
  • Fiziksel, cinsel istismara maruz kalma gibi travma tik yaşantılar,
  • Aile içi şiddet,
  • Anne- babanın boşanması,
  • Aileye yeni bebeğin katılması,
  • Ev ve okul değiştirmeye bağlı çevre değişiklikleri,

OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA DEPRESYON BELİRTİLERİ

• Depresif ruh durumu " yapamam, bilmiyorum, yorgunum" gibi ifadelerle etkinliklere katılmama ve görevlerini yerine getirememe
  • Saldırgan ve dürtüsel davranışlar
  • Hırsızlık yapma
  • Yalan söyleme
  • Okuldan ve ya evden kaçma
  • Okul başarısızlığı

ERGENLERDE DEPRESYONUN BELİRTİLERİ

• İç sıkıntısı ve huzursuzluk,
  • Dikkat toplamada güçlük çekme,
  • Eyleme vuruk davranışlar,
  • İnsanlara sığınma veya onlardan kaçış,
  • Okul başarısında düşme,
  • Enerji azlığı,
  • Uykusuzluk,
  • İştahsızlık,
  • İlgi azlığı,
  • Ümitsizlik,
  • İntihar düşünceleri,
  • Ergenlik döneminde, alkol ya da uyuşturucu kullanımı söz konusu olabilir.
  • Yorgunluk, baş ağrısı ve hazımsızlık gibi bedensel yakınmalar gibi depresyonun tüm klasik belirtileri görülür.

Bu belirtiler sizin çocuğunuzda da görülüyor olabilir. Hemen paniğe kapılmadan önce çocuğunuzu gözleyin. Bir çocuğa depresyon tanısı konabilmesi için bu belirtilerden en az 5'inin, en az 2 hafta süreyle devam etmesi gerekir.

TEDAVİ

Çocuk ve ergenlerde depresyon tedavisinde ilaçlardan ve psikoterapiden yararlanılmaktadır. Günümüzde depresyon tedavisinde çocuklarda güvenle kullanabildiğimiz ilaçlar mevcuttur. Psikoterapi yöntemlerinden oyun terapisi, destekleyici tedavi ve bilişsel-davranışçı tedaviler uygulanabilmektedir.

İlaç tedavisi ile psikoterapi yönteminin birlikte kullanıldığı durumlarda tedaviden alınan sonuçların daha yüz güldürücüdür. Diğer taraftan depresif çocukların anne ve babalarının dikkat etmeleri gereken bazı noktalar vardır.

DEPRESYONDA OLAN ÇOCUĞUN EBEVEYNLERİNE ÖNERİLER

Çocuğa ve gence karşı sabırlı, anlayışlı ve duyarlı olmaları, sevildiğinin ve değerli olduğunun hissettirilmesi çok önemlidir. Aile tedavinin her aşamasında çocuklarıyla birlikte olmalı onu bir birey olarak kabul etmeli, onun düşüncelerine önem vermeli ve bunu çocuklarına hissettirmelidirler.

Vakitlice teşhis ve tedavi edilmediği durumda bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimi yavaşlatan, hatta intihar riski ve girişimine dahi sebep olabilen depresyonun tedavi edilebilen bir bozukluktur olduğu unutulmamalıdır.

Gerekiyorsa sizde hemen bir profesyonel destek alınız.

Yasemin KULAÇ

Klinik Psikolog