Panik Bozuklukları

Panik bozukluk bir kaygı bozukluğudur. Panik bozukluğun en önemli belirtisi panik ataklardır.

Panik Atak şu şikayetlerin en az dördünün olduğu ve en şiddetli halinin 10 dakika içinde oluştuğu, bireye aşırı korku veya rahatsızlık veren bir dönemdir. Belirtileri şunlardır:

• Kalp çarpıntısı
  • Başın dönmesi, düşüp bayılacakmış gibi hissetme
  • Titreme hali, terleme hali
  • Uzuvlarda uyuşmalar vaya karıncalanma hissi
  • Ateş basması veya üşüme hissi
  • Nefes almada zorluk
  • Nefes açlığı
  • Sıkışma ve göğüs ağrısı
  • Karında ağrı ve mide bulantısı
  • Ölecekmiş gibi hissetme ve bundan korkma
  • Çıldırıyor gibi hissetme ve bundan korkma
  • Yabancılaşmışlık hisleri
    Panik bozukluğu olan bireyler bedensel sıkıntılara ve duyumlara son derece hassasiyet gösterirler. En küçük bir fizyolojik değişikliğe duyarlıdırlar ve bunu fark ederek hemen en kötüsünün başlarına geleceğini düşünüp şiddetli biçimde endişe yaşarlar.
  • Yoğun kaygı ve korku ile sıklıkla acile başvururlar. Davranışsal olarak ise kaçınmaları olur. Örneğin panik atak geçirebilecekleri endişesi ve yardım alamayabilirlerse korktukları başlarına gelir gibi düşüncelerle sokağa yalnız çıkmaz, yanlarında neredeyse küçük bir ilk yardım paketi ile dolaşır, kalabalık, klastrofobik ortamlardan uzak durmaya çalışırlar.
  • Söz konusu kaçınmalar kişinin yaşam işlevselliğini bozan ve uyumunu güçleştiren sonuçlara varabilir.

Tedavisinde bilgilendirme başta olmak üzere, bilişsel davranışçı terapi yaklaşımı ve ilaç tedavisi etkili olmaktadır.